Fliiez skola om hundar lektion 9

Min hund nyser hela tiden utan anledning.
Det kom bara sådär, vad ska jag göra?.

Förmodligen har din hund fått kvalster i nosen.
Vilket är inget farligt alls.

Kvalster är som små parasiter som trivs i hundnosar.
I dagsläget har förekomst av noskvalster rapporterats från i stort sett hela världen. Men av någon anledning är det framförallt i Sverige och i Norge man anser att parasiten orsakar problem hos hundarna.

Varför nyser/fnyser min hund?
Hundar med noskvalster kan uppvisa olika symtom men vanligen rör det sig om symtom från de övre luftvägarna i form av till exempel nysningar, fnysningar, inåtvända dragningar och försämrat luktsinne. Oftast är allmäntillståndet opåverkat.

Kan man se kvalstrerna?
Ja, kvalstren är ovala till formen och svagt gula i färgen.
De är mellan 1 och 1,5 mm långa och mellan 0,5 och 0,9 mm breda.
Om man tittar noga och i bra ljus kan man se kvalstret krypa på hundens nos med blotta ögat.

Vad ska jag göra?
Du bör nog rådfråga din veterinär för en undersökning.
Det kan lika bra vara en allergi din hund har fått.
Men var på den säkra sidan.
Be om ett recept belagt medicin av din läkare om det är så att det är kvalster





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0