Fliiez skolan om hundar lektion 2

Finns det verkligen två olika schäfrar? eller kanske fyra?
-Svar, ja det gör det men man brukar säga att det finns flera men hur många vet jag inte.
Själv har jag en renrasig schäfer vilket dem kallar för bruksschäfern.

Det finns :

*Bruks schäfer
*Utställnings schäfer
*Vit schäfer
*Svart schäfer

MEN! observera att den svarta och vita schäfrarna är bara en släktning.
Dem heter egentligen svart/vit herdehundar.
Men eftersom dem påminner om schäfer så säger alla att dem är schäfrar vilket är fel.

Men men titta på dessa bilder:

Utställnings schäfer

Bruks schäfern

Skelletten

Som ni ser så är utställnings schäferns rygg mer lutad än vad bruks schäferns är.
Fick samt lära mig att ju mer lutad ryggen är desto mer chans har dem att vinna utställningen.

Mina egna åsikter:
Själv tycker jag att utställnings schäfern är ett skämt.
Skulle aldrig vilja ha en sån sönder avlad hund.
Dem får mer höft problem än bruks schäfer.
Visst, alla schäfrar har alltid något fel men just utställnings schäfern får dem flesta.



Kommentarer
Postat av: Sofia

Den svarta schäfern är en vanlig schäfer, inte en "svart herdehund"

Bara den vita färgen som inte godkändes i tyskland som då bildade en egen ras.



Hunden som ska representera bruksschäfer är en vanlig uts. schäfer, dock rakryggad.

Brukshunden är då de mer gråare hundarna :)

2011-12-25 @ 23:37:34
URL: http://bizous.blogg.se/
Postat av: Fliiez svar:

Jaha då har man fått lära sig något nytt då :)

2011-12-28 @ 14:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0